De aanbesteding voor laadpalen in de openbare ruimte in Oost-Nederland is gewonnen door Vattenfall InCharge. De onderneming won deze aanbesteding omdat zij van alle inschrijvers de laagste laadprijs boden. Nieuw is dat de laadpalen voortaan proactief, datagestuurd en tijdelijk exclusief door Vattenfall InCharge worden geplaatst. Maar liefst 67 van in totaal 77 gemeenten in Oost-Nederland maken deel uit van deze overeenkomst. Dat geldt ook voor de gemeenten Duiven en Westervoort.
De laadpalen die al geplaatst zijn door Ecotap/Allego en ParknCharge blijven staan, maar nieuwe aanvragen worden behandeld en geplaatst door Vattenfall InCharge. Inwoners kunnen vanaf 15 maart een aanvraag bij het bedrijf indienen. Het gaat om een overeenkomst voor een termijn van tien jaar. De afspraak is dat Vattenfall InCharge de eerste drie jaar exclusief mag plaatsen. De laadpalen die Vattenfall gaat leveren, zijn klaar voor toekomstige innovaties zoals slim laden.
De gemeente moet zorgen voor voldoende laadpalen in de openbare ruimte. Bijvoorbeeld voor e-rijders zonder eigen oprit. Belangrijk is dat de laadinfrastructuur tijdig beschikbaar is en tegen een laadprijs waarmee elektrisch rijden kan concurreren met het rijden op fossiele brandstoffen. Door deelname aan de gezamenlijke aanbesteding (concessie) creëren we schaalgrootte voor de concessiehouder zodat ook op minder rendabele locaties laadpalen tegen gunstige voorwaarden kunnen worden geplaatst. Door de schaalgrootte wordt het ook mogelijk om laadpalen kosteloos en proactief te plaatsen. De uitgevoerde marktconsultatie en de ervaring met vergelijkbare recente aanbestedingen laten zien dat door een aanbesteding de kosten voor overheden en e-rijders afnemen. De laadpalen van Vattenfall InCharge zullen Nederlandse groene stroom leveren tegen een laadtarief van € 0,30 per kWh inclusief BTW. Let op: het daadwerkelijke laadtarief is afhankelijk van de aanbieder van een laadpas.
In elke deelnemende gemeente worden jaarlijks een aantal laadpalen voor de vraag uit geplaatst op plekken waar vraag wordt verwacht. Het gaat voor Westervoort om vijf laadpalen per jaar en voor Duiven om negen laadpalen per jaar. Dit getal is bepaald op basis van de grootte van de gemeente, het aantal woningen met een eigen oprit en het verwachte aantal elektrische auto’s. Door laadpalen deels proactief te plaatsen verkorten we de tijd dat de e-rijder moet wachten tot de laadpaal is geplaatst.
Vattenfall InCharge gaat daarnaast op basis van het monitoren van de laadgegevens van laadpalen, ook datagestuurd laadpalen bijplaatsen als het verbruik van een paal boven de 5000 kWh/jaar komt. Het proactief en datagestuurd plaatsen van laadpalen is belangrijk om tijdig een toegankelijk laadnetwerk te hebben in Westervoort en Duiven.