Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Gemeenten Duiven en Westervoort willen deze ontwikkeling graag ondersteunen.  Daarom werken we aan de uitbreiding van openbare laadpalen waar inwoners hun elektrische auto kunnen laden. De geschikte locaties voor nieuwe laadpalen zijn in een zogenaamde plankaart in beeld gebracht. Dat is een kaart met de meest gunstige locaties voor een laadpaal of een laadplein. Wanneer er een nieuwe laadpaal nodig is, wordt deze op een van de locaties uit de plankaart geplaatst.

 

De gemeenten werken sinds 2017 met een plankaart voor laadpalen, en in 2021 heeft een update plaatsgevonden. Inmiddels is er weer een nieuwe update nodig. Daarom is de verwachte laadbehoefte voor de komende jaren berekend, is er gekeken naar actuele trends en ontwikkelingen, en is de ervaring van de afgelopen jaren goed in beeld gebracht. Met die kennis en ervaring wordt er gekeken naar de geschikte locaties voor nieuwe laadpalen. Het uitgangspunt is dat we komen tot een plankaart met locaties die technisch geschikt zijn, voldoen aan de criteria in het uitvoeringsprogramma, en die verspreid zijn over de gemeenten, waardoor de loopafstand tot een laadpaal 250m of minder is.

 

Inwoners van Duiven en Westervoort denken mee over mogelijke locaties

 

Van 1 september tot en met 21 september hebben inwoners van Duiven en Westervoort gereageerd op de voorgestelde locaties in de concept plankaart. De reactie termijn is inmiddels gesloten.

 

Er is door 285 mensen gereageerd (samen 351 keer) op mogelijke locaties. Er is op 137 verschillende mogelijke locaties gereageerd.

Locatie suggesties

 

Er zijn 119 locatie suggesties binnengekomen (92 mensen hebben een of meer locatie suggesties in gestuurd); 89 locatie suggesties in Duiven en 30 locatie suggesties in Westervoort.

 

Deze locaties zijn getoetst aan de criteria, waardoor uiteindelijk 30 locaties zijn overgebleven. Deze nieuwe locaties hebben door middel van een kaart ook op deze website gestaan zodat er op gereageerd kon worden. Inmiddels in de reactie termijn afgelopen.

Vanaf eind augustus was bovenstaande (krijt) tekst te vinden op alle mogelijke locaties. Inmiddels is de tekst weer grotendeels verdwenen door de regen.

 

Toekomstige behoefte aan laadpalen

Voor de gemeenten Duiven en Westervoort zijn de bestaande laadpalen, en voorstellen voor mogelijke nieuwe locaties voor laadpalen in kaart gebracht. Om mogelijke nieuwe locaties te vinden zijn de locatie criteria gebruikt die u verderop op deze pagina terugvindt. Dit doen we om de toenemende vraag naar laadpalen voor elektrische auto’s in de openbare ruimte te blijven faciliteren. Naar verwachting zijn er in 2027 in totaal ongeveer 200 tot 250 laadpalen nodig in Duiven en ongeveer 85 tot 105 in Westervoort (prognose ElaadNL).

 

Een deel van deze locaties wordt na het vaststellen van de nieuwe plankaart pro-actief geplaatst (18 in Duiven en 10 in Westervoort), de overige locaties worden pas geplaatst wanneer de vraag toeneemt. Bijvoorbeeld als een laadpaal veel gebruikt wordt, of als elektrisch rijders die nog geen laadpaal in de buurt hebben er eentje aanvragen.

Locatie criteria

 

Bij het zoeken naar geschikte locaties voor openbare laadpalen, houden wij rekening met een aantal criteria. Denk aan voldoende ruimte op de stoep voor rolstoelgebruikers en een acceptabele loopafstand naar de laadpaal. Bekijk hier het overzicht van eisen:

 

– De locatie ligt op grond van de gemeenten.

– De locatie is 24 uur per dag, zeven dagen per week toegankelijk.

– We streven ernaar om een dekkend netwerk voor de gemeente te creëren door nieuwe laadpalen te verspreiden over de gemeenten. Hierbij proberen we ervoor te zorgen dat laadlocaties binnen 250 meter van het woon- of werkadres van de eigenaar van de auto geplaatst worden. Voor iemand die op bezoek komt, mag de afstand iets groter zijn.

– De locatie ligt binnen 25 meter van een bestaand laagspanningsnet (hier wordt de laadpaal op aangesloten. De laadpaal kan niet op dezelfde kabel worden aangesloten als een lantaarnpaal).

– De laadpaal staat niet direct voor een monument of deur/raam van een woning.

– De laadpaal en bijbehorende verkeersborden worden niet hinderlijk dichtbij straatmeubilair of afvalcontainers geplaatst.

– In de omgeving van de laadpaal is er voldoende ruimte. Zo wil de gemeente de plaatsing van een laadpaal op een smalle stoep vermijden.

– Het plaatsen van de laadpaal gaat niet ten koste van de groenvoorziening.

– Laadpalen worden bij voorkeur voor een blinde gevel geplaatst.

– Bij voorkeur worden laadpalen geplaatst bij een dwarsparkeervak (haaks).

– Bij voorkeur plaatsen we geen laadpalen tussen een parkeerplaats en een fietspad.

 

Hierbij moet worden opgemerkt dat de openbare ruimte soms beperkt is en dat het niet altijd mogelijk is om aan alle richtlijnen te voldoen. De richtlijnen geven wel een beeld van de criteria die meegenomen zijn om geschikte locaties te vinden.

 

Vervolg proces en planning

Vanaf 22 september worden alle binnengekomen reacties verwerkt en wordt het resultaat hiervan zo snel mogelijk teruggekoppeld. Bij gegronde bezwaren wordt gezocht naar een alternatieve locatie of nemen we uw suggesties over.

De plankaart wordt daarna definitief vastgelegd als onderdeel van het uitvoeringsprogramma plaatsing laadpalen, dat in december 2025 behandeld wordt in de gemeenteraden. Individuele locaties voor laadpalen worden pas definitief wanneer er per locatie een verkeersbesluit wordt genomen. Daarop kan op dat moment nog bezwaar gemaakt worden.

 

Op de gekozen locaties worden niet automatisch laadpalen geplaatst. Laadpalen worden in de gemeenten Duiven en Westervoort geplaatst op het moment dat een elektrische rijder een laadpaal aanvraagt of als een huidige laadpaal een hoge bezettingsgraad heeft en uitbreiding nodig is. De gemeente kiest dan een locatie van de kaart in de buurt van het woonadres van de elektrische rijder. Zo zorgen we er samen voor dat laadpalen op plekken staan die goed in uw buurt passen. Het uitgangspunt is dat we samen een toekomstbestendig dekkend netwerk van laadinfrastructuur in Duiven en Westervoort mogelijk maken. Het beleid voor laadpalen en de plankaart met mogelijke locaties wordt elke twee jaar herzien.

 

Wilt u zelf een laadpaal aanvragen? Klik hier voor meer informatie over het aanvragen van een laadpaal in Duiven en voor een laadpaal in Westervoort.

The owner of this website has made a commitment to accessibility and inclusion, please report any problems that you encounter using the contact form on this website. This site uses the WP ADA Compliance Check plugin to enhance accessibility.